danielaustralia.reismee.nl

Springbrook Farm

Zoals belooft hier nog mijn verslag van springbrook farm. Het is in mijn ogen al een beetje oud, maar voor jullie natuurlijk nog nieuw.Veel leesplezier!

Maandag 09/10

06:00 am, tijd om op te staan. Vandaag is de dag dat we eindelijk dingen gaan leren. Ik kijk naar mijn been. De tattoo zit er nog steeds. het is wel even wennen zo'n zwarte vlek op je enkel. gelukkig is het een mooie vlek in de vorm van een kangoeroe. De dag begon met de laatste dingen op te ruimen en mijn tas vol te proppen. dat was bij mij al heel vlug gepiept. we hadden dus nog genoeg tijd over om naar de supermarkt te gaan. We zaten wel aan een tijdslimiet omdat de bus ons kwam ophalen om 07:50. Omdat we zo vroeg waren opgestaan hadden we wel genoeg tijd om rustig ons net gekochte ontbijt op te eten.

Toen was het eindelijk zo ver. De bus was gearriveerd en wij stapten braaf met ze twintigen in. Tijdens de rit heb ik de hele tijd naar buiten zitten staren, omdat ik graag een kangoeroe wilde spotten. de natuur was erg indrukwekkend en je zag vooral bomen die half verbrand waren. Helaas heb ik geen kangoeroe gespot.

Aangekomen op springbrook farm werden we verwelkomt met koffie en thee. tijdens de koffie kregen we dingen te horen zoals waar wij slapen en wat de regels zijn. Na de koffie konden we naar de shop om een hoed te halen, werkschoenen te passen en een gratis visitoz t-shirt te krijgen.

Ondertussen was Mark van de bank aangekomen met de Australische creditcard. We moesten opnieuw belangrijke formulieren invullen. Nu kunnen de werkgevers geld storten op mijn Australische bankrekening. Dat is wel zo fijn.

Toen Mark terug ging naar de bank werden we verdeeld in drie groepen. in deze groep ga ik de hele week opdrachten uitvoeren zodat ik een echte boer wordt. Het eerst wat mijn groep ging oefenen was paardrijden. ik had een heel chill paard die alles toeliet. volgens mij was het best een oud beest. Al is het paardrijden niet echt iets voor mij, bleef ik toch netjes op mijn paard zitten. ik voelde mij een echte cowboy en we gingen met onze groep een wandeling maken door de bergen. Nu denk je, hoe deed Daniël dat dan? eerlijk gezegd, geen idee. mijn paard volgde volgens mij gewoon de rest van de paarden. Al kon ik wel een beetje sturen. Paarden zijn echt sterke beesten. Als ik een berg oploop, moet ik er niet aan denken dat er iemand om mijn rug zit. Dat paard waar ik op heb gezeten, heeft het 2,5 uur volgehouden. Nu snap ik ook waarom cowboys met O-benen lopen. Dat deed ik namelijk ook nadat ik er klaar mee was.

Na een lange dag bezig te zijn, kreeg ik opeens een telefoon in mijn handen gedrukt. Het was Matt van een boerderij in de buurt van Melbourne. Hij wilde mij graag uitleggen wat voor boerderij hij had en wat voor werkzaamheden er waren. Toch wel leuk dat een boer belt en speciaal naar mij vraagt. Ik was erg geïnteresseerd en vertelde hem dat ik hem de volgende dag terug ging bellen om te vertellen wat ik zou beslissen. Het is namelijk zo dat ik verschillende banen aangeboden krijg en dat ik ze allemaal moet bellen.

Na een tijdje in de office gezeten te hebben waar je rustig kan bellen, was het tijd om te eten. We aten spaghetti. De rest van de avond was ik best moe en ben dus optijd naar bed gegaan.

Dinsdag 10/10

07:00 am stond het ontbijt alweer klaar. deze dag was ontzettend gaaf. we hebben bijna de hele dag op een motorcross gezeten. we hebben gecrost over moeilijke paden, stenen, gras, heuvels en hebben ontzettend hard gereden. Dit was veel meer iets voor mij dan een paard. hier kon ik echt meer van genieten. gewoon lekker toeren en uitgedaagd worden met leuke weggetjes. Om 10:30 am gingen we weer thee drinken en kreeg ik alweer de telefoon in mijn handen gedrukt. Dit keer was het Douglass uit een stadje in Zuid-Australië. Ik heb met hem gepraat over wat voor werk hij had en dit klonk eigenlijk leuker als het verhaal van Matt. Ook verdien ik met deze baan meer. Na het gesprek gingen we weer verder met de motorcross. We deden steeds moeilijkere wegen en ik voel mij nu echt een pro in motorcross. Max Verstappen is er niks bij.

Na de motorcross hebben we ook gereden in twee verschillende tractors en twee verschillende quads. Met één tractor hebben we boomstammen verplaatst en dat was moeilijker dan ik dacht. Uiteindelijk is het mij wel gelukt. In de avond heb ik Douglas terug gebeld om te vertellen dat ik zijn aanbod wilde aannemen. Dat betekent dat ik vanaf maandag hier een baan heb. Ondertussen heb ik al een gevlucht geregeld. Ik ben blij dat ik dat zakelijke gedeelte achter de rug heb en dat ik daar niet meer aan hoef te denken. Ik kan nu gewoon pauze nemen in de tijd van de lunch en hoef dus niet meer te bellen.

Woensdag 11/10

06:00 am. De wekker gaat. Floris was al uit bed. Waarschijnlijk omdat het een echte boer is weet hij niet hoe hij lang op bed moet blijven. vandaag had ik samen met Vanessa, een duits meisje, ochtend dienst. samen hebben we het ontbijt klaargezet zodat iedereen om 07:00 am kon aanschuiven. wij hadden alleen de pech dat de vaatwasser die avond daarvoor niet aangezet was. Dus de vuile vaat van die avond zat er nog in. Met ze tweeën hebben we dus ook afgewassen. wat een top team.

Toen was het weer tijd om te leren. In een aanhangwagen deden we palen, schikkeldraad, gereedschap en handschoenen. het was tijd om een hek te maken met stekeldraad. Onze leider, Michael, liet zien hoe we verschillende knopen moesten maken met het schikkeldraad en hoe we het beste het strak konden aantrekken. samen met 6 personen hebben we een prachtig hek gemaakt door palen in de grond te slaan en daar omheen schikkeldraad te doen. Het eindresultaat leek op een professioneel hek wat daar al 20 jaar stond. Helaas moesten we hem ook weer weghalen en alles opruimen. Normaal vind ik slopen leuk, maar het is zonde als je het net hebt gemaakt en er trots op bent.

Nadat alles was opgeruimd was het tijd voor navigeren. we waren weer gestapt op de motors en kregen een kaart. op de kaart stonden de letters a t/m z. Michael vertelde steeds naar welke letter we moesten rijden en hij reed er daarna ook steeds naartoe met de auto. het terrein van deze farm is ook zo groot en het is zo vet om te rijden in de bergen. Nederland is er echt niks bij. We hebben op mooie paden gereden en hebben elke letter gevonden. Daarna reden we terug voor de lunch.

Na de lunch zijn we echt gaan auto rijden. niet op de weg, maar in de bergen. Dat moeten we natuurlijk ook leren. Om de beurt zijn we achter het stuur gaan zitten in de jeep. De jeep had een vierwiel aandrijving. De stijlste wegen kon hij aan. Wat wij deden leek een beetje op dat programma van BNN waar bn'ers de gevaarlijkste wegen rijden van de wereld. het was echt super vet en we hebben het overleeft.

toen we terug waren bij de farm hebben we nog een band verwisseld van de auto zodat we dat ook even hebben geoefend. toch wel handig als we dat een keer hebben gedaan. omdat we nog tijd over hadden mochten we nog even motorcrossen. Ik ben daar echt fan van geworden. lekker crossen over de velden.

In de avond hadden we een BBQ met bier. Het vlees is hier heerlijk en het was super gezellig. de baas van de farm heeft nog een demonstratie gegeven met zijn zweep. Een paar kandidaten moesten een grasspriet in hun mond doen en hij sloeg hem eruit. toch best knap. Hij vertelde dat het vorige week een beetje fout was gegaan. Een meisje deed vorige week de grasspriet tussen haar borsten, dat heeft ze geweten, want de zweep raakte niet de grasspriet.

Donderdag 12/10

Vandaag heb ik gevochten met een schaap. Natuurlijk moeten we ook leren hoe we een kudde schapen bij elkaar moeten houden en hoe we ze moeten checken. Voor deze schapen heb je twee verschillende honden. er is één hond die de heletijd bij de schapen blijft om ze te beschermen tegen walibis en kangaroes. En je hebt dus een hond die de kudde op een kluitje kan brengen. Toen we met de groep de schapen in een kleine kooi hebben gekregen, begon het echte feestje. terwijl iedereen op het hoge hek zat, keken we toe hoe we om de beurt een schaap probeerde te grijpen om haar op de rug te leggen. Dat is moeilijker dan het lijkt. je moet namelijk eerst een schaap bij de mond pakken en de hoofd van je afdraaien. Ondertussen probeer je haar om te duwen zodat je vlug de poten kan pakken en dan kan je haar draaien op de rug zodat ze weerloos zijn. Die beesten zijn alleen best sterk en zwaar, dus het is best moeilijk om ze op de grond te krijgen.

Nadat we de schapen weer vrij lieten in de natuur zijn we aan de slag gegaan met kettingzagen. eerst natuurlijk hele duidelijke uitleg gekregen over hoe je nou zo'n ding moet gebruiken en hoe je let op de veiligheid. Na de uitleg gingen we olijfbomen snoeien. Het rare was dat het bij iedereen heel makkelijk ging, behalve bij mij. Ik vroeg Michael, de leider, om hulp en dat ik niet snapte wat ik nou fout deed. Wat bleek nou, de vrouwelijke leider van de vorige groep die het gister hadden geoefend, had de ketting verkeerd om gedaan zodat hij verkeerd om zaagde, of terwijl, de niet scherpe kant van de ketting zaagde de boom. dat werkt natuurlijk niet.

Alles wat we gesnoeid hadden hebben we ook op een lader geladen. Ook natuurlijk weer uitgeladen en op een grote stapel gelegd. Dat gaan we nog een keer in de fik steken. Het is echt lachen dat we steeds met van alles rond mogen rijden om klusjes te doen. Ik heb al met tractors gereden en verschillende autos.

Na de lunch gingen we opnieuw navigeren. Ik ben in het team gegaan die met de auto ging. De auto is een hele vette jeep waarmee je stijlen hellingen op kan doordat hij een vierwiel aandrijving heeft. Toen ik aan het rijden was, heeft degene die de kaart aan het lezen was mij verkeerd gestuurd en kwamen we op een weggetje terecht waarvan we achteraf weten dat die niet bedoeld was voor autos. Het was zo stijl dat zelfs deze auto een beetje wegslipte. Door mijn geweldige rijkunsten zijn we toch veilig op een vlakke helling gekomen en hebben we het overleeft. naja, zo gevaarlijk was het ook weer niet, maar Duitse Tatiana naast mij scheet zeven kleuren strond. Ik zelf had er wel van genoten.

Het laatste wat we vandaag hebben geleerd is de waterpomp. Dit was een pomp die water uit de grond pomte. klinkt logisch natuurlijk. Door met een hendel keihard te draaien, kreeg je de motor aan en het water begon te stromen. Dit was niet heel moeilijk en we waren er al vlug klaar mee.

Morgen is dan de laatste dag en we kunnen kiezen of we met een paard of met een motorcross een kudde koeien gaan leiden. Ik kies voor de motorcross, omdat paardrijden niet echt mijn ding was.

Vrijdag 13/10

Vandaag de dag was het weer eens motorcross tijd. We waren met ongeveer 7 motorcrossers. Eerst gingen we zoals gewoonlijk over het gebied crossen. De bedoeling was dat we achter Haley, de vrouwelijke leider, aanreden. Ik noemde haar ook wel fucking Haley, omdat ze in elk verhaal wel een keertje fucking gebruikt op een positieve manier. Ze kon dat gelukkig wel van mij accepteren.

Het probleem met het motorcrossen was dat Haley lekker bezig was en lekker de vaart er in had. De jongens volgde wel, maar de twee meisjes die meewaren, hielden het niet bij. Dit lijdde er toe dat we ze opeens kwijt waren, ze waren blijkbaar een andere weg ingeslagen. Toen begon de grote zoektocht, iedereen ging ergens zoeken en toen waren we elkaar opeens kwijt. Uiteindelijk kwamen we elkaar wel weer tegen en bleek dus dat Haley wel op ons allemaal zal wachten bij letter G van het navigeren.Zo kwamen we uiteindelijk weer bij elkaar.

Na de grote zoektocht hebben we de groep met de paarden opgezocht. Nu kwam het er op aan dat we gingen samen werken. Samen met de paarden en de motorcrossers gingen we een kudde koeien leiden naar de boerderij. De paarden liepen achter de koeien aan en wij gingen er een beetje naast rijden en zorgde dat de koeien in de goede richting gingen lopen. zo kwamenwe aan bij de boerderij en sloten de koeien op in een hok.

Er zijn verschillende hokken en we moesten de koeien leiden van hok naar hok. Wij liepen dus weer achter de koeien en moesten ze laten bewegen door te schreeuwen of geluiden maken. Dat was nou echt iets voor mij. Ik deed mijn kattensnauw na en de koeien holde zowat naar het andere hok. Ik merkte al gauw dat deze klus echt iets voor mij was en de koeien gingen voor mij uit de weg.

Na de lunch hebben we nog een beetje de auto's en tractors schoongemaakt. We gingen niet meer veel doen, want om 4 uur zouden we al opgehaald worden om naar Brisbane te gaan. Ik heb dus na de lunch mijn spullen ingepakt en mijn kamer opgeruimd.

Om 4 pm zijn we in de bus gestapt naar onze hostel en kwamen daar optijd aan. Vlug even onze kamers op orde gemaakt en al snel aan het bier. Met in mijn achterhoofd dat ik al heel vroeg op moest heb ik een paar biertjes gedronken. Waar we dronken hadden ze ook speciale bier. één biertje konden ze wel naar mij vernoemen vond ik. Namelijk bier met koffie, Geweldig! Het smaakte eigenlijk wel een beetje raar, maar ik vond het idee leuk.

Dat was het dan weer voor deze week. Wat er daarna gebeurde staat in mijn vorige verhaal. Hoe het hier is vertel ik weer een andere keer.


Mazzel!

P.S. De locatie die reismee geeft, klopt voor geen meter. Ik zit op een grote boerderij die groter is dan Limburg en Brabant bij elkaar. Ik heb alleen in de Wifi kamer bereik, dus je kunt mij alleen bereiken via internet, als ik in de wifi-kamer zit, anders niet.

Reacties

Reacties

Iris

Super vet Daan!

Theo Harmsen

Genieten en leren een all round opleiding

Karin

Wat gaaf Daniel. Zou zo met je willen ruilen hoor! Daar ist wel ff anders dan langs het tuinpad van je vader. En geloof me... Die Kangaroos ga je echt nog tegenkomen!!!
Heel veel plezier en je reisverhalen zijn heerlijk om te lezen! Nog even een anekdote :
Een groep stagiaires was onderweg in de outback. Zij kwamen een Kangaroo tegen langs de weg. Hij leek overleden te zijn. Om een bijzondere foto te maken en ook gewoon omdat ze melig waren trokken ze de Kangaroo een bodywarmer aan. Rits dicht en poseren maar. Wat schertse hun verbazing...De Kangaroo kwam bij en vluchtte inclusief bodywarmer terug de Bush in. Dus mocht je een Kangaroo gekleed in body tegenkomen dan weet je hoe dat komt. Grappig om te weten; de autosleutels van de auto van de stagiaires zat nog in de zak van de bodywarmer. De groep bleef beduusd achter Dus wat je ook doet, trek nooit bij een Kangaroo jouw jas aan want dat kan wel eens vreemd aflopen....
Tot schrijfs

Oma en Annemieke

Daniel wat een prachtig verhaal en wat beleef je veel leuk om te lezen

Rob

Leuke verhalen weer Daniel ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active