danielaustralia.reismee.nl

Rule number four: Start your day with coffee! (or tea)

10 rules for the best hike roadtrip:
1. I don't fall
2. If I fall, I didn't!
3. Drink water.
4. Start your day with coffee (or tea).
5. Treat yourself with chocolate every week.
6. When in doubt, wip it out.
7. Beware of trees.
8. Don't pee next to the van.
9. Drive naked.
10. Have fun.


Als beginneling vind je deze regels natuurlijk heel vaag, dat begrijp ik. Maar als je een maand met twee te gekke mensen rondreist in Tasmanië, begrijp je precies wat ik bedoel met deze regels. Dus, uhm...  Wat zit je nu nog op je luie reet?! Vlieg meteen naar Tasmanië en doe die roadtrip!


Mijn twee te gekke mensen waren dus Rosa en Will. Rosa heb ik al eerder ontmoet in een hostel bij de Bleu Mountains. Vet toevallig, want ik ken haar al vanuit Nederland. Na een prachtig weekend met Rosa en haar vrienden in Sydney, ben ik naar een nieuwe boerderij gegaan waar ik het uiteindelijk helemaal niet naar mijn zin had. Na drie dagen ben ik daar al weer weg gegaan. Ondertussen is Rosa naar Melbourne gegaan en heeft daar Will ontmoet. Will is een geweldige Canadees die al zoveel landen heeft gezien dat ik ze hier niet ga opnoemen. Omdat ik na drie dagen werk weer ging reizen heb ik gevraagd of ik hun mocht joinen en dit werd dus een super gave, vette roadtrip in Tasmanië.


genoeg nu over de geschiedenis van deze 3 musketiers, we gaan weer naar de highlights van de trip. Hoofdthema: Hiken! Ik heb nog nooit zoveel gewandeld in één vakantie. Die gedwongen 7 km tochtjes van de zomervakanties met familie is er niks bij. Nee, wij deden tochten van wel 20 km lang of zelfs langer. één keer begonnen wij een tocht in het donker, om daarna weer in het donker terug te komen. Nu kan je natuurlijk de grap maken dat we dan waarschijnlijk 2 minuten hebben gewandeld. Maar nee, het was die dag 13 uur. Het klinkt lang, maar op dat moment is elke minuut het waard. de natuur is zo mooi en het gevoel als je boven op de top van een berg staat is overweldigend. Daarom hebben wij ook de top van Wellington Mountain, The Three Capes track, Remarkable caves, Mountain Amos, Morakoopa caves, Cradle Mountain, The Nut, Saint Valentines Peak, Henty Dunes, Mountain Hugel, Mount Field en The Watcher beklommen.


Deze wandelplekken hebben we allemaal bereikt met de campervan van wicked, ons hippie huisje voor drie weken. Blijkbaar was Rosa een natuurtalent in graffiti spuitenen en heeft ons busje omgetoverd tot The Jokermobile. De werknemers van wicked waren daar niet echt blij mee. Dat kan ik overigens ook wel begrijpen. Gelukkig kunnen wij dit ook als fake news beschouwen.


Maar ik ging het dus over hoogtepunten hebben (nee, niet over de top van de bergen. Die heb ik al besproken). één daarvan is de Summerhut op Mount Wellington. Dit was een hut, speciaal gemaakt voor hikers. De meeste locals wisten niet af van deze hut. Ook wel logisch, want we moesten door de struiken heen en moesten afdalen over rotsen om daar terecht te komen. In de hut lagen al matrassen en dekens. Na een heerlijke tuna avondmaal, doken we al gauw het bed in, omdat we verdomd moe waren van de wandeltocht. Heerlijk zo'n gratis (toch een Nederlander) nacht.


We zijn ook in Strahan bij een toneelstuk geweest die ze elke dag spelen, al 24 jaar lang (in het zomerseizoen). Twee spelers vertolkten dit prachtstuk. Naja, samen met het publiek dan. ze gaven heel veel rollen aan het publiek en zorgden dat het toneelstuk goed bleef verlopen. Ik, als amateur improviseur, vond het erg knap hoe ze inspeelde op al de dingen die gebeurde, petje af. Ik zelf kreeg de beste rol die er te verkrijgen was, de kat. Ik was een kat op de boot die toch best veel problemen veroorzaakte. Tja, moet je ook maar geen kat op een boot zetten... Na afloop sprak ik nog met één van de toneelspelers en ze vertelde mij dat ze mij een erg goede 'pussycat' vond. jarenlange ervaring...


En ben je tegenwoordig wel eens zo blij als een klein kind geweest, die net gratis snoep heeft gekregen? Ik wel toen ik een douchepaal zag staan bij een strand. U moet zich voorstellen dat wij al vier dagen al niet hadden gedoucht en dat je dat gaat ruiken als je bijna elke dag hiked. Het was koud, maar dat boeide ons helemaal niks, we konden eindelijk douchen! Ben nog nooit zo blij geweest met een klein, zacht, koud douchestraaltje in het openbaar. Echt Top!


Een ander hoogtepunt was voor mij de Valentines Peak. Dit wandelpad was erg moeilijk te vinden met de campervan en we zagen tijdens het lopen dat er al lange tijd geen mensen waren geweest. Ze waarschuwde met een bord dat het erg gevaarlijk was, omdat je veel door struiken moest lopen. Will was hier ervaren mee en het was dan ook zijn idee om een grote stok mee te nemen zodat je die voor je lichaam kon houden. Uiteindelijk ook totaal geen slangen of enge spinnen gezien. 


Ik begon deze toch aardig chagrijnig. Het was zwaar, ik was moe, we liepen de hele tijd door een bos omhoog en ik vond het geen eens een mooi gebied. Maar uit het niks kwamen we opeens boven de bomen uit en keek ik naar achter. Ik wist dat we de hele tijd omhoog hadden gelopen, maar realiseerde mij eigenlijk niet hoe hoog we al waren. Het was zo machtig mooi en op dat punt voel je je echt 'The king of the world'. Maar de tocht was nog niet afgelopen, we moesten nog over aardig grote rotsen heen om uiteindelijk bij een houten plateau te komen. Hier was het nog prachtiger. Als echte toeristen hebben we daar duizenden foto's genomen. En laten we nou net met ze drieën gek genoeg zijn om in Adam en Eva kostuum te poseren. Dit zijn prachtige foto's geworden. Showen? Misschien ooit. Helaas konden we niet te lang daar blijven, omdat het wandelpad echt te gevaarlijk is om het in het donker te doen. Op deze plek is dan ook rule number 6 ontstaan.


Nu vraagt u zich natuurlijk af, hoe de andere regels zijn ontstaan. Dat zal ik u eens haarfijn uitleggen.


1. Rule number one: I don't fall.
Dit was één van de grootste regels van Will tijdens het hiken. Hij had ook wel heel erg veel ervaring. In Canada was (volgens mij) zijn grootste hobby hiken. We zijn met ze drieën ook nooit gevallen.


2. Rule number two: If I fall, I didn't!
Tuurlijk hebben we ons wel eens verstapt. Dit was dan natuurlijk een schijn val. Maar nee, nooit gevallen.


3. Rule number three: Drink water.
Spreekt voor zichzelf. De keer dat we dertien uur hadden gehiked was ons water ook het laatste uur op. Dit zorgde er voor dat ik er aardig klaar mee was en heel graag wilde arriveren bij de campervan. Toen we hem uiteindelijk ook zagen, rende we als uitgedroogde honden naar de campervan en was het niet een biertje wat ik als eerst greep, maar de waterkan.


4. Rule number four: Start your day with coffee (or tea).
Deze regel was voor mij het heiligst. Op het begin al een grote pot oplos koffie gekocht en ik verzorgde hem goed. Op één van de laatste dagen wilde Will aardig voor mij zijn en de koffie meeslepen naar één van de gratis BBQs die overal in Australië staan. Liet hij hem tot mijn grote schrik vallen. Ik natuurlijk keihard janken en hem een blauw oog geslagen (nee grapje). Gelukkig was er nog wel wat te redden en had ik nog genoeg voor de rest van de dagen.


5. Rule number five: Treat yourself with chocolate every week.
Deze regel kwam in stand door Rosa. Rosa is hetzelfde als Cookiemonster, maar dan met chocola. Gelukkig heb je in Australië in elke supermarkt dan ook een hele gang met chocola. Wilde je daarom zo graag naar Australië Rosa? Beetje hypocriet van mij wel. Ik heb ook genoten van al die chocolade versnaperingen. Favoriet was dan ook de famous TimTams (iets Australisch) en de chocolade reep met mint.


6. Rule number six: When in doubt, wip it out.
Deze is al bekend. skinnydippen in de zee mocht natuurlijk niet ontbreken. Ook hebben we naakt geposeerd bij een rivier en op een strand. Volgens mij ben ik over die pubertijd leeftijd dat je niet meer zo preuts bent. Misschien ben ik dat eigenlijk ook nooit geweest...


7. Rule number seven: Beware of trees.
Deze kwam in stand door mij. Tijdens het wandelen moet je soms kijken waar je je voeten neerzet. Het was nog ochtend, ik was nog moe, ik kijk eigenlijk de hele tijd een beetje naar mijn voeten... BAM!! 'AUW!'
Ik kijk omhoog.... Hoe de f*ck kon ik die nou missen. Voor mijn hoofd hangt er een omgevallen boomstam die zo groot is, dat een normaal mens die al van een kilometer afstand had gespot... laat ik maar niet meer woorden er vuil aan maken.


8. Rule number eight: Don't pee next to the van.
Zal ik deze uitleggen? Ja natuurlijk! (Sorry Rosa)


Vaak stonden we op gratis parkeerplaatsen om te overnachten. Dan kan je soms een beetje schuin staat met de kar. Op deze speciale avond stonden we dus ook met de neus iets naar beneden. Laat Rosa nou net eventjes plassen naast de campervan. Wat is hier nou zo speciaal aan? De plas begon dus netjes naar beneden te rollen en zorgde er dus voor dat we opeens een mooi riviertje hadden voor de ingang van onze campervan. Heerlijk naar bed gaan dus!


9. Rule number nine: Drive naked.
Nu weet je al dat we niet zo preuts waren. Laten we nou net een to do list hebben dat beschreven is met een marker in de campervan. Daar stond onder anderen: 'Slip de campervan'. Check, heb ik dus per ongeluk een keer gedaan. Was ook niet moeilijk met al die zandwegen in Tasmanië. Maar er stond dus ook: 'Drive naked the campervan'. Check, één van de laatste dagen moesten we dit toch even doen. konden we dus ook afstrepen.


10. Rule number ten: Have fun!
Deze regel hebben we zeker volbracht. Alweer super veel nieuwe dingen geleerd. Ik heb ontzettend veel lol gehad met het hiken en prachtige nieuwe plekken gezien. Dit was toch heel anders geweest als ik niet Rosa en Will om mij heen had. Hiervoor wil ik hun toch hartstikke veel voor bedanken. And thank you for travel with me guys!

Reacties

Reacties

Jacqueline

En regel nummer 11; Bijna weer naar huis? Zal wel wennen zijn Daniel maar je hebt het in ieder geval leuk gehad zo te lezen. Goede terugreis ?

Rosa

Hi Dani,
Ik zal nog vaak nagenieten van deze fantastische trip door de foto's en jouw verhaal, super leuk!
Love, Rose xx

Jan Willem

Ah. Straks weer lekker thuis in Nederland.
Tot gauw.

Bea

Geweldig leuk om van je reisverhalen mee te genieten Daniel. Maar....dat je weer terugkomt en gezellig met GAH mee komt spelen is ook wel weer heeeeeeeel erg leuk! goede reis en tot snel!

Bea

Geweldig leuk om van je reisverhalen mee te genieten Daniel. Maar....dat je weer terugkomt en gezellig met GAH mee komt spelen is ook wel weer heeeeeeeel erg leuk! goede reis en tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active